«

»

Het pak van Louis van Gaal / Voetbalkronieken – Door Michel van Egmond

Het pak van Louis van GaalHoewel de titel doet denken dat het boek over Louis van Gaal is geschreven, is de werkelijkheid anders. Het pak van Louis van Gaal is een verzameling van Michel van Egmond beste columns en reportages uit Voetbal International. In het boek komen uiteenlopende verhalen uit de wereld van het topvoetbal aan bod. Het pak van Louis van Gaal is er daar slechts één van.

Karatetrap van Gaal

Zoals gezegd is het pak van Louis van Gaal slechts één van de vele verhalen uit het boek van Michel Egmond, verwijzend naar de karatetrap die Louis van Gaal uitdeelde in de Champions League finale van 1995 tussen Ajax en AC Milan. Het pak van van Gaal scheurde uit dankzij de beroemde karatetrap en is nu een goed bewaard souvenir op de zolder van Jos Lenssen. Vlak voordat van Gaal afscheid nam bij Ajax kreeg hij van deze verzamelaar van voetbalsouvenirs de vraag of hij het pak wou schenken aan hem, bij hoge uitzondering stemde van Gaal in.

Voetbalkronieken

Uiteenlopende verhalen uit de voetbalwereld brengen de lezer naar boeiende korte verhalen, opinies en anekdotes van en over bekende en minder bekende voetballers, trainers en clubs. Michel van Egmond schrijft bijvoorbeeld over zijn ontmoetingen met Leo Beenhakker en zijn generatiegenoten die inmiddels niet meer actief zijn in het hedendaagse voetbal. Hoewel ze het op het verschillende manieren invullen (Beenhakker golft, Aad de Mos jogt), missen ze het voetbalveld van dichtbij. Ook geeft hij een omschrijving van zijn bezoek aan Parijs, waar Andy van der Meijde ter ere van zijn boek geen genade Zlatan ontmoet. ‘Still alive’? vraagt Zlatan. Van der Meijde knikt. ‘And how many wives have you got now, Andy?’.

Mike Obiku, de shirtzwaaier & de harde kern van Emmen

Michel van Egmond schrijft niet alleen over de ‘groten’ uit de voetbalwereld, maar ook een vermakelijk verhaal over bijvoorbeeld Mike Obiku komt voorbij. De oud-speler van Feyenoord stond erom bekend regelmatig zijn ontblote bovenlijf aan het publiek te tonen om vervolgens met zijn shirt uitgebreid te zwaaien. Dit leverde eens problemen op bij de materiaalman van Feyenoord, nadat hij tweemaal zijn shirt in het publiek had gegooid. Ook een ontmoeting met de ‘harde kern’ van Emmen wordt beschreven.

Conclusie: het pak van Louis van Gaal is een vermakelijke bundel van columns en reportages van één van de beste sportschrijvers van Nederland: Michel van Egmond. Het boek is een leuke toevoeging aan de boekenkast en leest in één adem weg.

Over de auteur

Michel van Egmond is journalist bij Voetbal International en eindredacteur van het gelijknamige televisieprogramma en daarnaast auteur van diverse sport- en voetbalboeken. Vorig jaar schreef hij onder andere de boeken Bert van Marwijk, 100 jaar Feyenoord, Een avondje met Paul Gascoigne en het zeer succesvolle boek Gijp.

Bestel Het pak van Louis van Gaal bij Bruna Het pak van Louis van Gaal € 9,99 Bestel direct!
Bestel Het pak van Louis van Gaal bij Bol.com Het pak van Louis van Gaal € 9,99 Bestel direct!
Rating: 8.2/10 (23 votes cast)