«

»

Kieft – Door Michel van Egmond

boek KieftVoormalig doelpuntenmaker Wim Kieft droeg bijna twintig jaar lang een groot geheim met zich mee: hij was verslaafd aan de coke, zwaar verslaafd. Nu, ruim een jaar clean, vertelt hij zijn verhaal aan Michel van Egmond, auteur van de bestseller Gijp. In het boek Kieft blikt de voormalig speler van Ajax, PSV en Oranje terug op deze periode en de strijd die hij nog steeds voert om clean te blijven. Het is een opzienbarend en meeslepend boek vol zelfspot en trots.

Cokeverslaving Kieft

In de proloog gooit Wim Kieft meteen alles op tafel: ‘Jongen, het is een teringzooi om mij heen. Een té-ringzooi’. Kieft doelt op zijn voormalige cokeverslaving waar hij nog dagelijks tegen vecht. In zijn twintig jaar verslaving heeft Kieft veel absurde dingen meegemaakt, is hij meerdere keren opgenomen in een afkickkliniek en heeft hij al zijn geld opgemaakt waardoor hij nu in de schuldsanering zit. ‘Ik moet nog leven van geen twee tientjes per dag’. ‘Ik kan je duizend verhalen vertellen waar me nu nog de tranen van in de ogen schieten’.

Opzienbarende verhalen

Het boek Kieft staat vol met opzienbarende verhalen uit de periode van zijn verslaving en geeft een beeld van de enorme impact die de verslaving op zijn leven heeft gehad. Hij vertelt onder andere over woede uitbarstingen, eenzame hotelkamers, gevaarlijke ervaringen met dealers en zijn bezoeken aan de afkickkliniek. Ook spreekt Wim Kieft in het boek over de gevolgen die de verslaving heeft gehad op zijn vriendschappen en relaties.

Voetbalcarrière

Het is de harde werkelijkheid voor de voormalig Europees topscorer. In het boek Kieft komt uiteraard ook zijn voetbalcarrière aan bod en hij vertelt over zijn periodes bij Oranje, Ajax, Pisa, Bordeaux en PSV. Zijn succesvolste periode kende hij bij PSV. Met de club won hij drie keer de titel, drie keer de beker en eenmaal de Europa Cup 1. Michel van Egmond vraagt naar zijn herinneringen aan zijn periode bij PSV, maar net als aan de rest van zijn voetbalcarrière kan hij er zich weinig van herinneren. ‘Er komt geen enkele herinnering bij me boven’. Met Oranje werd Wim Kieft Europees kampioen, maar al zijn successen weet hij in het boek heel goed naar beneden te praten en over zijn beroemde kopbal is hij ook allang uitgepraat. Het kenmerkt de cynische en vaak onzekere Kieft.

Rude Awakening

Na een paar dagen helemaal de weg kwijt kwam voor Wim Kieft op een moment de Rude Awakening, zoals ze dat noemen bij de NA. Hij zag in één keer de realiteit: alles om hem heen was aan het instorten, hij dreigde alles te verliezen, inclusief zijn eigen leven. Het is het begin van een periode vallen en opstaan waarin hij moet afkicken. In het boek vertelt hij zijn gevecht tegen de verslaving. Hoewel Kieft nu al ruim een jaar clean is heeft zijn verslaving nog steeds een grote impact op zijn leven. Hij gaat nog bijna dagelijks naar de meeting van de NA, de Narcotics Anonymous, enkele keren per week naar een psychotherapeut en slikt nog steeds medicijnen. ‘Maar ik ben blij dat ik nog leef’, zegt hij op een van de laatste bladzijden van dit openhartige boek.

Bestel Kieft bij Bol.com Kieft € 20,99 Bestel direct!

Video

Wim Kieft vertelt in De Wereld Draait Door over zijn boek.