«

»

‘Ik, Zlatan’ – door Zlatan Ibrahimovic & David Lagercrantz

Ik, ZlatanIn Ik, Zlatan vertelt Zlatan Ibrahimovic zijn verhaal aan David Lagercrantz. Zlatan is openhartig over hoe de stervoetballer opgroeide in de immigrantenwijk Rosengård in Malmö, om vervolgens via Malmö FF en Ajax de Europese top te bereiken. Hij speelde voor Juventus, Inter, Barcelona en AC Milan. In ‘Ik, Zlatan’ reflecteert hij openhartig over de hoogte- en dieptepunten in zijn leven en zijn loopbaan.

Periode bij Barcelona

Het boek begint in het eerste hoofdstuk met een terugblik op zijn periode bij Barcelona, waar hij voor vijf jaar tekende maar uiteindelijk na een jaar weer vertrok. Hij omschrijft dat hij bij Barcelona zichzelf niet meer was; hij kon niet overweg met de cultuur waarin iedereen met beide benen op de grond moest blijven staan. In het boek neemt hij geen blad voor zijn mond als het over spelers, trainers directeuren of anderen gaat, maar over Pep Guardiola is hij heel duidelijk: ‘Hij is een laf watje. Hij zit nog in de luiers’. Na een uitwedstrijd tegen Villarreal, waarin hij slechts 5 minuten mee mocht doen stormt Zlatan de kleedkamer binnen en schreeuwt naar Guardiola: ‘Jouw ballen zijn net zo groot als die van mijn kinderen’. In deze stijl vervolgt hij het boek, waarin hij in chronologische volgorde van zijn jeugd tot aan AC Milan zijn verhaal doet.

Opgegroeid in Rosengård

Zlatan woonde in de immigrantenwijk Rosengård bij Malmö in een groot gezin bij zijn moeder. Zijn ouders waren op zijn tweede gescheiden. Hij was een straatjongen en zijn specialiteit was fietsen jatten. Later ruilde hij met zijn zus Selene en ging hij bij zijn vader wonen, die vaak verhuisde, last had van de oorlog en de drank. In zijn jeugd hield Zlatan zich vast aan het voetbal en op zijn 13e werd hij aangenomen bij Malmö FF. Hij was een vreemde eend in de bijt als een van de weinige buitenlanders en als jongen uit een immigrantenwijk. Zijn temperamentvolle gedrag nam hij mee het veld op, waar hij spelers en scheidsrechters bleef uitschelden. Een vader van een ploeggenoot startte zelfs een handtekeningenactie om Zlatan weg te jagen bij de club. Hij bleef echter en de trainer van het eerste gaf hem een kans om bij het eerste van Malmö aan te sluiten, waar hij op zijn 17e debuteerde. Met zijn dribbels en trucjes trok hij al snel de aandacht van veel buitenlandse clubs.

Transfer naar Ajax

Op trainingskamp in La Manga speelde Zlatan met Malmö een oefenwedstrijd. Beenhakker, Adriaanse en een scout van Ajax kwamen naar hem kijken en hij maakt een wereldgoal. Leo beenhakker (‘hij zag er een beetje uit als een maffioso, vond ik, en je weet, daar hou ik van’) wilde hem spreken en enkele weken later kwam de delegatie van Ajax terug en werd de deal gesloten. Met 85 miljoen kronen wordt hij de duurste Scandinaviër. Zlatan krijgt onderdak in Diemen maar voelde zich daar niet thuis. Hij vertelt over zijn eerste seizoen bij Ajax, wat geen groot succes is. Maar het jaar erop komt zijn doorbraak met 2 doelpunten bij zijn debuut in de Champions League. Hij neemt een nieuwe zaakwaarnemer, de veelbesproken Mino Raiola. Zlatan vertelt, ook later in het boek, over de slinkse wijze waarop Raiola in onderhandelingen het uiterste eruit kan halen voor zijn spelers. Dit geeft een mooi kijkje in de soms bizarre taferelen die zich afspelen bij een transfer. Inmiddels international, krijgt Zlatan in een oefeninterland tegen Nederland de schuld van een blessure van van der Vaart. Zlatan is zich van geen kwaad bewust maar van der Vaart vergeeft hem niet en er ontstaat ruzie binnen Ajax. Over de blanken, waaronder van der Vaart is hij niet te spreken: ze zijn arrogant, willen opvallen en zo snel mogelijk een transfer maken naar een buitenland. De ruzie is de aanzet tot een transfer naar Juventus.

Zlatan in de Europese top

Bij Juventus werd hij gevormd tot een doelpuntenmaker. Na twee kampioenschappen werd de club teruggezet naar de serie B en vertrekt Zlatan naar Inter Milan voor 27 miljoen. Hier leidt hij Inter naar 3 kampioenschappen, maar hij wil de Champions League winnen en forceert een vertrek naar Barcelona. Hij wordt geruild met Eto’o plus 46 miljoen. Het verhaal bij Barcelona is bekend en na één seizoen vertrekt hij naar AC Milan, waar hij wederom de titel pakt. Zlatan vertelt uitgebreid over deze periodes in zijn voetbalcarrière. Tussendoor vertelt hij in zijn biografie boeiende verhalen over opstootjes met Zebina, Viera, Onyewu, de ritjes in zijn Ferrari Enzo met 350 kilometer per uur, zijn interlandcarrière en zijn vrouw Helena, zijn kinderen en vele anderen.
Conclusie: ‘Ik, Zlatan’ is een boeiende en complete biografie van de trotse Zlatan, inclusief fotomateriaal.

Bestel Ik, Zlatan bij Bruna Ik, Zlatan € 12,50 Bestel direct!
Bestel Ik, Zlatan van David Lagercrantz bij Bol.com Ik, Zlatan € 12,50 Bestel direct!