«

»

‘Gijp’ – Door Michel van Egmond

Gijp - door Michel van EgmondMichel van Egmond schrijft in de biografie Gijp over een aantal turbulente maanden in het leven van de populairste voetbalanalist van Nederland. Al rijdend door Nederland, op weg naar de vele presentaties die van der Gijp geeft, vertelt van der Gijp over zijn jeugd, zijn spelerscarrière, zijn visie op het voetbal en zijn loopbaan na zijn voetbalcarrière.

Anekdotes Gijp

Het boek staat vol met leuke anekdotes van de man die opgegroeid is in een echte voetbalfamilie. Wie regelmatig naar het tv-programma Voetbal International kijkt, herkent in de vele kort beschreven mini-interviews met van der Gijp zijn kenmerkende manier van praten. ‘Lekker man’, ‘ja, tuurlijk, ‘ja toch’ en ‘schei toch uit’, zijn veelgenoemde uitspraken, en ook maakt van der Gijp er een gewoonte van woorden of personen te verkleinen. In ‘Gijp’ komt het relativerend vermogen van de oud-profvoetballer sterk naar voren. Hij geeft zijn visie op de invloed van zijn oud-trainers en bespreekt opvallende momenten uit zijn periode als profvoetballer, die niet verrassend meestal niets met het spelletje te maken hebben.

Anderen over René van der Gijp

Ook andere intimi komen aan het woord over van der Gijp en allemaal hebben ze een zwak voor hem. Onder andere Hugo Borst, Johan Derksen en Willem van Hanegem spreken over zijn humor, persoonlijkheid en zijn voetbaltalenten. Menigeen is het erover eens dat van der Gijp niet alles uit zijn voetbalcarrière heeft weten te halen, maar toch heeft hij als snelle rechter buitenspeler uiteindelijk 15 interlands gespeeld.

Kijkje in het leven van

Het portret is een boeiend kijkje in het leven van René van der Gijp, waarbij zijn inzinking als rode draad door het verhaal loopt. Van der Gijp vertelt uitgebreid over de reden waarom hij tijdelijk even niet aanschoof bij Voetbal International. Zo leert de lezer ook de persoon van der Gijp beter kennen. Het boek verveelt nooit en de 323 vermakelijke pagina’s lezen snel weg, misschien wel iets te snel.

Over de auteur: Michel van Egmond

Michel van Egmond (geboren op 26 maart 1968 in Voorburg) is journalist en eindredacteur van het tv-programma Voetbal International. Om deze reden maakte hij de opkomst, ondergang en wederopstanding van de populaire voetbalanalist René van der Gijp mee. Naast zijn columns in het voetbalblad is hij onder andere auteur van ‘Nooit meer Juichen’, ‘Wandelen met Cruijff’ en ‘Een avond met Paul Gascoigne’.

Bestel Gijp bij Bruna Gijp € 19,95 Bestel direct!
Bestel Gijp van Michel van Egmond bij Bol.com Gijp € 19,95 Bestel direct!
Rating: 8.8/10 (26 votes cast)