«

»

Alex Ferguson, Mijn autobiografie

Biografie Alex Ferguson Mijn autobiografieSir Alex Ferguson wordt algemeen beschouwd als de meest succesvolle manager van een Engelse club. In een zeer succesvolle periode van maar liefst 26 jaar groeide hij bij Manchester United uit tot een voetbalicoon. Enkele jaren geleden nam hij zich voor een nieuw boek te schrijven en Mijn autobiografie van Alex Ferguson is dan ook volledig geautoriseerd. De biografie is een vertaling van Alex Ferguson: My Autobiography. In het boek vertelt hij openhartig over zijn omgang met sterspelers als Ruud van Nistelrooy, David Beckham en Christiano Ronaldo. Ook beschrijft hij onder andere zijn rivaliteit met andere Premier League clubs en coaches als Arsène Wenger en José Mourinho.

Legende bij Manchester United

Na zijn spelerscarrière werd Alex Ferguson al op zijn 32e aangesteld als trainer, bij East Stirlingshire. In de Schotse competitie behaalde hij daarna met verschillende clubs diverse successen. In 1986 werd hij manager bij Manchester United, waar hij In de periode van 1986 – 2013 liefst 13 keer kampioen van Engeland werd en 2 maal de Champions League won. In het boek vertelt Alex Ferguson over zijn beleving van het afscheid bij Manchester United, de club waar hij zo succesvol was. Uiteraard worden ook de succesperiodes en de mindere jaren van zijn periode als manager bij Manchester United uitgebreid besproken.

Dat het allemaal zo goed uit zou pakken kon hij zelf ook niet voorspellen toen hij in het najaar van 1986 de overstap naar het zuiden maakte. Zo beschrijft hij in Mijn autobiografie dat hij bij zijn afscheid in mei 2013 vooral dacht aan één van de belangrijkste ogenblikken: ‘het winnen van de FA Cup na het gelijkspel in de derde ronde tegen Nottingham Forrest in januari 1990’. Tijdens deze wedstrijd bereikte Manchester United dankzij een doelpunt van Mark Robins de finale. In een maand dat de club geen enkele wedstrijd had gewonnen stond de positie van Alex Ferguson hevig ter discussie en deze goal heeft vermoedelijk voorkomen dat het niet zo ver hoefde te komen.

Alex Ferguson over diverse topvoetballers

Complete hoofdstukken worden besteed aan diverse topvoetballers waar Alex Ferguson mee heeft gewerkt. Mooi om te lezen hoe Alex Ferguson vanaf de kant enkele topvoetballers waar hij jaren mee samengewerkt heeft beschrijft. Onder andere David Beckham, Christiano Ronaldo, en van Nistelrooy worden uitgebreid besproken door Alex Ferguson. Over van Nistelrooy: ‘hij was een eenvoudige boerenjongen. Een typische ouderwetse centrumspits in de Italiaanse stijl. Eigenlijk was hij een van de meest egoïstische afmakers die ik ooit heb gezien’. Ook de schorsing van ‘Rio’(Rio Ferdinand) vanwege dopinggebruik komt uitgebreid aan bod.

City kampioen & rivaliserende coaches

Niet alleen schrijft Alex Ferguson in zijn biografie over Manchester United en ‘zijn spelers’. Ook bespreekt hij de klasse van Barcelona in 2009 – 2011 (‘het beste team dat het ooit tegen Manchester United heeft opgenomen’) en de rivaliserende clubs en coaches uit de Premier League. Zo bespreekt hij het kampioenschap van Manchester City in het seizoen 2011/2012, nadat Manchester United een ruime voorsprong had verspeeld.

Het boek leest gemakkelijk weg en staat vol van de prachtige verhalen over zijn periode als manager, randzaken rondom het voetbal en over de persoon achter Alex Ferguson. Het boek Alex Ferguson, Mijn autobiografie is geïllustreerd met vele foto’s en bevat een voorwoord geschreven door Edwin van der Sar.

Bestel Alex Ferguson, Mijn Autobiografie bij Bruna Alex Ferguson, Mijn Autobiografie € 15,- Bestel direct!
Bestel biografie Alex Ferguson, Mijn Autobiografie bij Bol.com Alex Ferguson, Mijn Autobiografie € 15,- Bestel direct!
Rating: 7.5/10 (11 votes cast)