«

»

Oorlog in de zestien – Pinchhitters in het Nederlandse voetbal

Oorlog in de zestienHet is een specifieke categorie voetballers: pinchhitters. In Oorlog in de zestien beschouwen Lennaert Rooijakkers en Niels van den Hoven de rol van een pinchhitter. Wat kenmerkt de pinchhitter? Waar komt de term vandaan? Bestaat de pinchhitter hedendaags überhaupt nog? Het zijn vragen waar Oorlog in de zestien antwoord op geeft. In het boek beschrijven de auteurs elf portretten van voetballers die bekend stonden als pinchhitter, van Dick Nanninga en Pieter Keur tot Danny Koevermans en Pierre van Hooijdonk.

Het fenomeen pinchhitter

In Oorlog in de zestien wordt het fenomeen pinchhitter op een herkenbare manier beschreven: ‘De man die een wedstrijd die op slot zit moet openbreken. Iemand die oorlog moet stichten in de zestien.’ De auteurs gaan op zoek naar de herkomst van de term pinchhitter. Daarnaast beschrijven ze een onderzoek naar het moment waarop de pinchhitter het beste in het veld gebracht kan worden. Jose Mourinho blijkt er een succesvol handje in te hebben. Ook komen kenners aan het woord over de pinchhitter: is het een uitstervend ras?

In alle soorten en maten

´Pinchhitters zijn er in alle soorten en maten geweest’, schrijven Rooijakkers en van den Hoven. Zo waren Nanninga en van Hooijdonk erkende pinchhitters. ‘Maar er zijn ook talloze gevallen als Urzaíz’. De spits werd door Ajax in het seizoen 2007/2008 aangetrokken in de rol van pinchhitter, zonder te scoren. Om deze reden geen portret van de Spanjaard in het boek Oorlog in de zestien. Wel vinden we elf portretten van bekende en minder bekende voetballers terug in het boek.

Een niet altijd geliefde rol

Om de portretten samen te stellen gingen de auteurs persoonlijk in gesprek met de pinchhitters van weleer. Het levert boeiende verhalen op over het huidige leven van de voormalig profvoetballers en de successen die zij beleefd hebben in de rol van pinchhitter. Maar voor vrijwel allen geldt dat zij ook teleurstellingen kenden, een pinchhitter moet namelijk vaak genoegen nemen met de bank. Niet iedereen was dan ook blij met de rol van pinchhitter. ‘Een aantal duels minder presteren en je bent alleen goed genoeg als pinchhitter’. Aldus Danny Koevermans, de spits die zich bij AZ en PSV vaak in de rol van pinchhitter moest schikken.

De man van 9 september 1970

Eén van de portretten beschrijft het verhaal van Joop van Daele, een typisch voorbeeld van een echte pinchhitter. Op 9 september 1970 was zijn moment: hij schoot Feyenoord als pinchhitter in de wedstrijd tegen Estudiantes de la Plata naar de 1-0 overwinning. Het leverde Feyenoord als eerste Nederlandse club ooit de wereldbeker op. In het boek oorlog in de zestien blikt van Daele met de auteurs terug op dit memorabele moment. Wat de meeste mensen echter bijbleef van de goal was wat er daarna gebeurde: zijn ziekenfondsbril werd afgepakt en vernield door de tegenstander.

Bestel Oorlog in de zestien bij Bol.com Oorlog in de zestien € 7,90 Bestel direct!
Rating: 9.3/10 (10 votes cast)
Oorlog in de zestien – Pinchhitters in het Nederlandse voetbal, 9.3 out of 10 based on 10 ratings