«

»

Schijt – Door Marcel van Roosmalen

Schijt - Boek Theo Janssen en Vitesse-seizoenenFC Hollywood aan de Rijn, zo wordt Vitesse gekscherend ook wel eens genoemd. Ook het afgelopen seizoen was een bewogen jaar, met onder andere het afscheid van de legendarische clubvoetballer Theo Janssen en de populaire persvoorlichter Ester Bal. Schrijver Marcel van Roosmalen – bekend van Hard Gras en het boek Theo Bos, het is zoals het is – observeerde een seizoen lang de perikelen rondom de Arnhemse club en schreef het op in het boek Schijt. In Schijt komen tevens hoogte- en dieptepunten uit andere Vitesse-seizoenen aan bod.

Ras-Ernemmer Theo Janssen

Ras-Ernemmer Theo Janssen groeide in 242 Eredivisie-wedstrijden uit tot een absoluut clubicoon. De grootste successen kende hij echter bij FC Twente, waar hij voor het eerst in zijn voetbalcarrière kampioen van Nederland werd en bovendien de KNVB beker en Johan Cruijff schaal won. Na een jaar bij Ajax, waar hij zijn tweede landstitel won, keerde hij terug bij Vitesse. In de winterstop van het seizoen 2013/2014 stond Vitesse nog gedeeld eerste met Ajax. Het seizoen eindigde uiteindelijk in mineur met een teleurstellende zesde plaats en het mislopen van Europees voetbal.

Theo Janssen keek veelal vanaf de tribune toe, hij raakte al vroeg in het seizoen geblesseerd en liep een meniscusblessure op bij het hervatten van de training. In die periode staat van Roosmalen veelvuldig in contact met de excentrieke middenvelder. In het boek Schijt leren we Theo Janssen kennen zoals we hem eigenlijk al kennen. Het levert leuke verhalen en anekdotes op, waarin regelmatig het woord ‘schijt’ voorkomt.

Perikelen

Marcel van Roosmalen beschrijft in het boek Schijt de perikelen die alleen al dit seizoen regelmatig plaatsvonden. Zo was er de kwestie rondom Dan Mori, de Israëlische verdediger die niet mee mocht naar een trainingskamp van Vitesse in de Verenigde Arabische Emiraten, de bijna geruisloze wisseling van eigenaar (Tsjigirinski nam het stokje over van Jordania) en het stadionverbod van Merab Jordania voor zijn zogenaamde bedreiging (‘I cut off your fingers’) van algemeen directeur Joost de Wit.

Vermakelijke verhalen

Ook blikt Van Roosmalen in Schijt terug op eerdere opvallende gebeurtenissen, zoals de overname van de club met de opvallende persconferentie van oud-eigenaar Maasbert Schouten en de introductie van Merab Jordania. Bovendien vertelt hij vele vermakelijke verhalen over de afgelopen 10 jaar. Over deze, en andere hoogte- en dieptepunten, sprak hij met zowel (oud-)Vitesse-spelers als Piet Velthuizen, Nicky Hofs en Theo Janssen, als ook met diverse (oud-)directieleden als Jordania en Joost de Wit.

Ontslag Ester Bal

Met het ontslag van Ester Bal verdween er wederom een personeelslid met een ‘geelswert hart’. In het boek ‘Schijt’ wordt de moeilijke verstandhouding tussen Bal enerzijds en technisch directeur Mo Allach en commercieel directeur Peter Gansler anderzijds uitgebreid besproken. Zo wou zij een uitgebreid eerbetoon aan de overleden clubheld Theo Bos, maar waren Gansler en de overige directie terughoudend. ‘Weet je wat ik daaraan heb?’ Vroeg Ester op uitdagende toon. ‘Schijt’! Het kenmerkt de Arnhemse branie die we veelvuldig teruglezen in het boek.

Bestel Schijt bij Bruna Schijt € 11,99 Bestel direct!
Bestel Schijt bij Bol.com Schijt € 11,99 Bestel direct!
Rating: 7.6/10 (17 votes cast)