«

»

Theo Bos, Het is zoals het is – Door Marcel van Roosmalen

Boek Theo BosMister Vitesse Theo Bos speelde in totaal 369 competitiewedstrijden voor ‘zijn’ club. Ook na zijn spelersloopbaan ging hij aan de slag bij Vitesse, eerst als jeugdtrainer en later als hoofdtrainer. Theo Bos overleed op 28 februari 2013 op 47-jarige leeftijd aan de gevolgen van alvleesklierkanker. 16 weken voor zijn dood vroeg hij Marcel van Roosmalen een boek over hem te schrijven. In het indrukwekkende boek Theo Bos, het is zoals het is wordt een portret geschetst van de mens Theo Bos en van zijn voetbal- en trainerscarrière.

‘Voor Lotte’

Voor van Roosmalen was het even schrikken toen zijn grootste held Theo Bos hem vroeg een boek te schrijven. ‘Ik wilde en kon niet weigeren, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat het me makkelijk afging’. ‘Waarom wilde je eigenlijk een boek?’ vroeg hij dan ook aan Theo. ‘Voor Lotte’ antwoordde Theo. De eerste zin in het boek is dan ook ‘voor Lotte, mijn jongste dochter, zodat ze later kan lezen wie ik ben’, gevolgd door een mooi voorwoord van Theo Janssen. Van Roosmalen en Theo Bos hadden weinig tijd. Het boek bestaat dan ook uit twee delen: een eerste deel met verhalen van Theo, opgetekend uit de vele dingen die ze samen deden. Een tweede deel met de periode na zijn overlijden en anderen over Theo.

Samen op pad

In het eerste deel van het boek gaan van Roosmalen en Theo Bos samen op pad naar de Arnhemse wijk de Geitenkamp, waar Theo Bos is opgegroeid. Ook gingen ze een broodje eten bij Broodje Rico in de Steenstraat, naar trainingen van Vitesse, naar wedstrijden van FC Den Bosch en FC Dordrecht en naar het ziekenhuis in Rotterdam voor de chemo. Ondertussen vertelt Theo onder andere over zijn biologische moeder, die hij pas op zijn 33e ontmoette, over voetbal en over het verloop van zijn ziekte tot aan zijn dood. Het is een intens en meeslepend verhaal dat eindigt met een verslag van hun laatste ontmoeting, vijf uur voor het overlijden van Theo.

Interviews met familie en vrienden

Na een beschrijving van de herdenking op 7 maart in het Gelredome volgt in het tweede deel van het boek interviews met Theo zelf en met zijn familie en vrienden. ‘Allemaal wilden ze graag vertellen wat voor een fijn mens Theo was’. In dit deel komen mooie, ontroerende en liefdevolle gesprekken met als onderwerp Theo Bos aan de orde. Onder de geïnterviewden onder andere Theo’s zonen en dochters, Theo’s vrouw en veel (ex-)spelers van Vitesse. Ze kenmerken Theo’s prestaties en karakter als voetballer, evenals zijn fijne persoonlijkheid buiten het veld. ‘Het is zoals het is’ was één van de kenmerkende nuchtere uitspraken van Theo Bos, vlak voor zijn overlijden.

Bestel Theo Bos, Het is zoals het is bij Bruna Theo Bos, Het is zoals het is € 11,99 Bestel direct!
Bestel Theo Bos, Het is zoals het is bij Bol.com Theo Bos, Het is zoals het is € 11,99 Bestel direct!

Joep Schreuder interviewde Theo Bos in december 2012 over zijn ziekte. Bekijk hieronder het aangrijpende interview.