«

»

De wereld volgens Gijp – Michel van Egmond

Boek de wereld volgens GijpNa het ongekende succes van het boek Gijp is er met het boek De wereld volgens Gijp een vervolg geschreven door Michel van Egmond. De successchrijver volgt René van der Gijp in het ingrijpende afgelopen jaar van de tv-analist. In het voorjaar van 2016 wordt zijn leven volledig op de kop gezet wanneer de moeder van zijn zoon plotseling komt te overlijden. In De wereld volgens Gijp maakt de lezer kennis met het oude en het nieuwe leven van het media-fenomeen. Een boek over liefde, de dood, het vaderschap, de troost van voetbal en de vriendenkring van Van der Gijp.

Vervolg op ‘Gijp’

Het boek Gijp wordt met bijna 350.000 verkochte exemplaren gezien als het grootste sportboek aller tijden. Een deel twee zag Van der Gijp niet zitten, tot Van Egmond in het najaar hem benaderde met de vraag of hij misschien zin had in een klein boekje, een soort van handleiding voor de aankomende sportzomer. Het manuscript was voor driekwart klaar, tot Van Egmond een telefoontje ontving dat alles veranderde. De wereld volgens Gijp is daarmee een boek geworden van kort voor en kort na het telefoontje.

Casper, Ruud en Jan

In de eerste helft van het boek vertelt René van der Gijp ronduit over zijn ‘luie’ leven. ‘Wat heb je de afgelopen tijd gedaan?’ ‘Niks.’ ‘Niks?’ ‘Nee, ik doe niet zoveel. Ik ga elke nacht om een uur of vier, vijf naar bed.’ Van der Gijp zit dan in de sauna, kijkt voetbal of drie keer dezelfde herhaling van De wereld draait Door. Daarnaast gaat het over het leven en de dood, en vertelt hij onder meer over zijn beste vriend Casper –oncoloog en hoogleraar algemene chirurgie–, Ruud Gullit –zijn oude boezemvriend– en Jan Boskamp –mede-analist bij Voetbal International–.

Daniëlle

In maart 2016 ontvangt Van Egmond een telefoontje van Van der Gijp, geheel ongebruikelijk in de ochtend. Zijn zoon Nicky heeft die ochtend zijn moeder Daniëlle en de levenspartner van René levenloos aangetroffen in haar bed. In één klap staat daarmee het leven van Van der Gijp op zijn kop. In het boek wordt vervolgens Van der Gijp gevolgd in deze zware periode, waarin hij zich liefdevol ontfermt over zijn zoon Nicky en de draad weer probeert op te pakken.

Bestel De wereld volgens Gijp bij Bruna De wereld volgens Gijp € 19,99 Bestel direct!
Bestel De wereld volgens Gijp bij Bol.com De wereld volgens Gijp € 19,99 Bestel direct!
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)