«

»

John van Zweden, Behangkoning in de Premier League – Door Dennis Mulkens

John van Zweden Behangkoning Premier LeagueHet spraakmakende verhaal van John van Zweden is zo opvallend en uniek dat het wel verwerkt moest worden in een boek. In het boek John van Zweden, behangkoning in de Premier League wordt het verhaal verteld van John van Zweden. Als fanatiek supporter van het Engelse voetbal redt hij met 50.000 pond het vrijwel failiette Swansea City. Ruim tien jaar later is de club opgeklommen van de kelder van het betaalde voetbal naar een sterke ploeg in de Engelse competitie dat Europees speelt. Inmiddels is zijn aandeel miljoenen waard. Een bizar verhaal, verteld in een boeiend boek.

Behangkoning John van Zweden

In het boek gaat John van Zweden in op zijn leven: zijn jeugd, voetbalavonturen, zakelijke activiteiten, familie, zijn gezin en natuurlijk veel over voetbal en zijn club Swansea City. Als echte Haagse volksjongen en fanatiek supporter van ADO Den Haag raakt hij in zijn jongere jaren betrokken bij diverse incidenten. Dit levert hem als één van de eersten in Nederland een stadionverbod op. Ook reed hij eens met een shovel het Zuiderpark binnen. Hij vertelt in het boek openhartig over deze periode als kwajongen.

Zakelijk gezien gebeurt er een hoop: hij neemt op zijn twintigste de zaak van zijn vader over, waarin hij behang verkoopt. Intuïtief en met een koopmansgeest staat hij inmiddels bekend als de behangkoning met één van de grootste behangspeciaalzaken van Nederland. Het succes hiervan en andere zakelijke activiteiten worden uitgebreid besproken in het boek.

Swansea City

Wanneer John van Zweden 16 wordt krijgt hij voor zijn verjaardag een voetbaltrip cadeau. Hij bezoekt na de wedstrijd Arsenal – Manchester United voor het eerst een wedstrijd van Swansea City: uit bij Fulham. Na dit tripje is de jeugdige Van Zweden verkocht. De passie voor het Engelse voetbal is onvoorwaardelijk en hij raakt al snel verslaafd aan het bezoeken van wedstrijden. In eerste instantie heeft hij nog geen favoriete club. In 1979 bezoekt hij voor het eerst Swansea thuis en is dan definitief verkocht.

Een gok van vijftigduizend pond

Op een avond, 24 januari 2002 zit John van Zweden met zijn vrouw Wendy een film te kijken als zijn penvriend uit Swansea, David Morgan, hem belt. Of hij de volgende dag naar Swansea wilde komen met een cheque van 50.000 pond. Zonder te overleggen met zijn vrouw vertrekt hij de volgende dag naar het bijna failliete Swansea City en koopt een aandeel van de club. Op dit moment is hij voor 8,75 procent mede-eigenaar van de nu zeer financieel gezonde miljoenenclub, spelend in de Premier League.

Het verhaal van de opmars van Swansea City in het Britse voetbal is als een sprookje. Vanuit de onderste regionen van de League 2 is de club opgeklommen naar een 9e plaats in het seizoen 2012/13. In dat jaar wint Swansea ook nog eens de League cup. Het boek geeft een mooi beeld van alle ontwikkelingen in het leven van behangkoning John van Zweden en de opmars van Swansea City.

Bestel John van Zweden bij Bruna John van Zweden € 13,99 Bestel direct!
Bestel Houwaart de Mos Boskamp bij Bol.com John van Zweden € 13,99 Bestel direct!

Rating: 7.1/10 (25 votes cast)