«

»

Jan Boskamp, Geen gezeik – Door Wim de Bock

Jan Boskamp boekIn de afgelopen jaren zat Jan Boskamp (in Nederland Jan Boskamp, in België Johan Boskamp) veelvuldig aan tafel bij voetbalprogramma Voetbal International, waar hij voor een groot publiek bekend is geworden met zijn markante persoonlijkheid: een bulderlach, klapjes uitdelend en recht voor zijn raap. Zijn populariteit is ongetwijfeld de aanleiding om het boek ‘Geen gezeik’ uit 2008 opnieuw uit te geven. In het boek Jan Boskamp, geen gezeik neemt Boskamp geen blad voor zijn mond. Hij vertelt geheel in zijn stijl ronduit over zijn leven, zijn voetbal- en trainerscarrière en de periode erna. Daarmee is het boek boeiend, grappig en herkenbaar tegelijk.

Rotterdams schoffie

In chronologische volgorde, en in de ik-vorm, vertelt Jan Boskamp in zijn boek over de belangrijkste gebeurtenissen in zijn leven. En natuurlijk is voetbal daar een héél belangrijk onderwerp van. Geboren in Rotterdam op 21 oktober 1948 groeide Jan Boskamp op in een doodnormaal gezin. Met hard werken moest hij zich redden, ‘geen gezeik’, als jonge gast loste je je problemen zelf op, met de vuisten als het moest’. Zo stond hij altijd zijn mannetje en nu nog steeds: nog niet zo lang geleden kreeg hij ruzie in het verkeer, waarop hij uitgescholden werd voor hoerenzoon; ‘Als er iets is wat ik niet kan verdragen dan is het dat ze mijn moeder beledigen. Dus ik raak die gast vol op zijn knikker, hij onderuit’. Aldus Jan Boskamp in het boek over zijn mentaliteit. Deze mentaliteit kwam ook goed van pas in zijn voetbalcarrière.

Voetbalcarrière Jan Boskamp

Op zijn veertiende stapte Jan Boskamp over van amateurclub RVV HOV naar Feyenoord, zijn cluppie ‘voor altijd’. In het jaar dat hij uitgeleend werd aan Holland Sport, vanwege grote concurrentie op het middenveld (met mannen als van Hanegem en Jansen) veroverde Feyenoord de Europacup 1. Hoewel hij een gewaardeerde kracht was bij Feyenoord moest hij het ook vaak als invaller doen. Wel won hij meerdere prijzen bij Feyenoord: 3 maal kampioen en eenmaal de UEFA cup. Jan Boskamp vertelt in zijn boek uitgebreid over de periode bij Feyenoord en daarna bij RWDM, waar hij liefst 8 jaar speelde en van de ploeg een topclub maakte.

Trainerscarrière Jan Boskamp

Als trainer kende Jan Boskamp grote successen in België, met name bij Anderlecht. Bij de Belgische club werd hij drie jaar op rij kampioen. Zijn trainerscarrière eindigde na een periode als trainer van Dender bij Beveren, mede als gevolg van gezondheidsproblemen. De gezondheidsproblemen ontstonden vooral door zijn gewicht, iets waar hij veel last van had door gebrek aan beweging en het vele snoepen. ‘Het enige wat ik nu nog verbrand, is een lucifertje’.

Jan Boskamp als TV personality

Waar hij in België grote bekendheid genoot als voetballer en als trainer bleef hij in Nederland redelijk onbekend. Dat veranderde toen hij in 2010 aanschoof bij Voetbal International. Het grote publiek raakte bekend met de schaterlach van Boskamp en zijn ‘donderstraal toch op joh’. Wie regelmatig naar Voetbal International kijkt herkent veel van de uitspraken in het boek Jan Boskamp, geen gezeik. Want hij is in het boek volledig zichzelf en neemt geen blad voor zijn mond. Niet alleen zijn liefde voor het voetbal en zijn temperamentvolle karakter komen naar voren in het boek, maar ook zijn kleine hartje spreekt over de bewondering voor zijn overleden vrouw Jenny. Zij overleed in 2001 aan borstkanker. ‘Ze zeggen dat het slijt, maar dat is niet zo’.

Boek Jan Boskamp, Geen gezeik bestellen?

Bestel Jan Boskamp, geen gezeik bij Bruna Jan Boskamp, Geen gezeik € 13,99 Bestel direct!
Bestel Jan Boskamp bij Bol.com Jan Boskamp, Geen gezeik € 13,99 Bestel direct!