«

»

Jan van Beveren, 1948 – 2011 – Door Lex Muller & Ruud Doevendans

Jan van Beveren boekVoor veel voetbalkenners de beste Nederlandse keeper ooit, Jan van Beveren, overleed in de zomer van 2011 op 63 jarige leeftijd. Het boek Jan van Beveren, 1948-2011 weergaloos onder de lat – weergaloos tegen Cruijff, is een vervolg op het boek Kiem uit 2007. Hoofdstukken uit dit boek zijn aangepast en op basis van interviews kort voor de dood van Jan van Beveren van persoonlijke notities voorzien. Het boek Jan van Beveren is een boeiende en uitgebreide biografie, waarin Jan van Beveren onder andere voor het eerst openhartig en uitgebreid vertelt over de reden van zijn absentie op het WK van 1974. Dit als gevolg van een ruzie met Johan Cruijff destijds.

Groot keeperstalent

Het boek beschrijft na een proloog chronologisch de voetbalcarrière van Jan van Beveren. Al heel snel blijkt dat hij tussen de palen zijn mannetje staat. Hij is pas 14 als zich de doorbraak naar het eerste elftal van Emmen aankondigt. Daarbij slaat hij de A-jeugd over en debuteert hij al meteen in de goal na afwezigheid van de eerste doelman. Op zijn zestiende debuteert hij in de competitie en 2 jaar later bij Sparta in de eredivisie, waar hij zich in het Nederlands elftal speelt. Hij krijgt veel lof over zijn keeperskwaliteiten en behoort tot de beste spelers van de eredivisie. Ajax en Feyenoord zijn ook in hem geïnteresseerd maar in 1970 verruilt hij Sparta voor PSV. In het boek komen de successen en mindere momenten van PSV en van Beveren in de gehele periode tot 1980 uitgebreid aan bod. Ook in Oranje is hij de absolute uitblinker, maar strubbelingen in de selectie zitten hem dwars.

De Ruzie tussen Jan van Beveren en Cruijff

Vóór het WK van 1974, omschrijft Jan van Beveren de sfeer als ‘verschrikkelijk’. Johan Cruijff bemoeit zich teveel met de opstelling. Wanneer hij in de voorbereiding vanwege een blessure een wedstrijd niet kan spelen wordt hij door Rinus Michels buiten de selectie gehouden voor het WK. Volgens van Beveren spelen er andere redenen. Over de verdeling van de gelden heeft hij eerder heftig gediscussieerd met Cruijff. Dit is het begin van een slepende ruzie tussen Jan van Beveren en Johan Cruijff die er uiteindelijk voor zal zorgen dat van Beveren slechts 32 interlands speelt. In het boek lees je uitgebreid over het ontstaan en verloop van de ruzie.

Bedreigingen

Jan van Beveren keert in 1975 en in 1977 terug in Oranje, maar telkens van korte duur vanwege botsingen met Cruijff en Neeskens. De pers omschrijft hem als landverrader en in de jaren die daarop volgen wordt hij meermaals bedreigd. In zijn laatste seizoen met PSV krijgt hij in de Meer vanaf de tribune kettingen naar zijn hoofd.

Vertrek naar Amerika

In 1980 vertrekt Jan van Beveren naar Amerika. PSV bood hem heel veel geld om bij te tekenen, maar zijn beslissing was genomen, hij was klaar met Nederland. Naar eigen zeggen ging hij niet op de vlucht, maar uiteraard hebben de vreselijke bedreigingen hiermee te maken. Zijn profloopbaan vervolgt hij bij Fort Lauderdale Strikers, een op dat moment populaire club uit Zuid-Florida. Al snel wordt hij vanwege zijn uitmuntende kwaliteiten als sluitpost enorm populair en hij wordt uitgeroepen tot beste speler van de competitie.

Met de aftakeling van de Amerikaanse competitie NASL besluit hij na enkele jaren zijn contract niet te verlengen. Hij keept daarna nog 2 jaar in de zaal voor Dallas sidekicks. Over het leven hierna wordt in het boek Jan van Beveren niet diep op ingegaan. Hij werkt in de periode na 2006 voor een club uit Beaumont, de plek waar hij op 26 juni 2011 geheel onverwachts overlijd aan een hartstilstand op 63 jarige leeftijd.

Het boek geeft een compleet beeld van de voetbalcarrière van Jan van Beveren. De vele unieke illustraties in het boek en de anekdotes van Jan van Beveren zelf, vlak voor zijn dood, maken het boek compleet en vermakelijk om te lezen.

Video

Bekijk hieronder een documentaire over Jan van Beveren.

Boek Jan van Beveren bestellen?