«

»

Houwaart de Mos Boskamp – Door Wim de Bock

Houwaart de Mos BoskampIn Houwaart de Mos en Boskamp komen de drie Nederlands aan het woord over het verleden en de toekomst van het Belgisch voetbal. Allen met een rijke historie als speler en/of trainer in België levert het boek een hoop vermakelijke verhalen en anekdotes op. Na het succes in België is het boek ook uitgebracht in Nederland. Onder het genot van garnaalkroketten en steak-frites, hoe kan het ook anders met Boskamp aan tafel, spreken de drie Nederlanders achtereenvolgens over de clubs en de Belgische competitie, de topspelers van toen en nu, het Belgische nationale elftal en de toekomst. De mooiste verhalen komen voorbij, waarbij de Nederlanders geen blad voor hun mond nemen.

Waarom Nederlanders over de Belgische competitie?

Deze vraag beantwoord Wim de Bock al snel in zijn boek: ‘Hollandse voetbalpraat is toch altijd wat smeuïger, zoals hun pindakaas als het ware. Ze durven net wat meer en zeggen het kordater’. De Bock kwam uit bij drie Belgische Nederlanders. Henk Houwaart, geboren in den Haag maar tegenwoordig woonachtig in België, speelde en trainde bij een vijftiental Belgische clubs en is nog steeds trainer bij Knokke. Aad de Mos kende geen grote voetbalcarrière, maar des te succesvoller was hij als trainer, met als hoogtepunt de Europacup 2 winst met KV Mechelen in 1988. Tegenwoordig vooral bekend met zijn bulderlach van het programma Voetbal International speelde en trainde Jan Boskamp (na een periode bij Feyenoord) voor een tiental Belgische clubs. Als trainer won hij met RSC Anderlecht in de jaren 90 drie landstitels op rij.

Belgische competitie

Nadat de heren in het boek zijn voorgesteld komen ze aan het woord over de Belgische competitie, die van een competitie met spelers van wereldtop inmiddels is veranderd in een mickey Mouse-competitie. De reden volgens de heren dat er destijds wél wereldtoppers op de Belgische velden speelden? Zwart geld en gunstige belastingschalen. Net als in de rest van het boek is het hoofdstuk opgebouwd met vragen waarop Houwaart, de Mos en Boskamp uitbundig antwoord geven. Uiteraard worden de clubs uit de competitie besproken, met onder andere verhalen over de Europacup 2 winst van KV Mechelen, de mogelijke omkoopschandalen van destijds en het Club Brugge van nu. Regelmatig wordt er een link gelegd met de Nederlandse competitie en met Nederlandse spelers, wat het voor de Nederlandse lezer extra waardevol maakt om het boek te lezen.

Topspelers in de Belgische competitie

In chronologische volgorde worden de topspelers in de Belgische competitie besproken, want die waren er. Onder andere de Nederlandse spelers Rob Rensenbrink en Arie Haan worden geanalyseerd, maar ook Belgische toppers als Luc Nillis en Degryse. Ze kunnen het niet eens worden over wie de allerbeste is, maar Houwaart brengt nog wel een suggestie in: Jan Boskamp. Aad de Mos over hem: ‘Een smeerlap die elke ploeg nodig heeft. En een geweldig loopvermogen’.

De rode Duivels, Oranje en de toekomst

Het boek leest erg makkelijk weg en is vermakelijke kost voor de echte voetballiefhebber, zeker voor de lezer met interesse in het Belgische voetbal. Is deze interesse wat minder aanwezig dan zijn de verhalen over de rode Duivels, Oranje en de toekomst fijnere onderwerpen, De Prestaties van de Rode Duivels en het Nederlands elftal op de Europese- en Wereldkampioenschappen vanaf 1970 tot en met het WK van 2014 worden opnieuw besproken. En natuurlijk de confrontaties tussen beide partijen. Leuk om te lezen zijn de pak krantenartikelen die toegevoegd zijn om de grote momenten opnieuw te beleven en te zien hoe er destijds gedacht werd over de actualiteit van toen.

Bestel Houwaart de Mos Boskamp bij Bruna Houwaart de Mos Boskamp € 9,99 Bestel direct!
Bestel Houwaart de Mos Boskamp bij Bol.com Houwaart de Mos Boskamp € 9,99 Bestel direct!
Rating: 8.6/10 (23 votes cast)