«

»

O, Louis – Door Hugo Borst

O, LouisHugo Borst heeft al vijfendertig jaar een haat-liefdeverhouding met Louis van Gaal. De schrijver, radio- en televisiemaker en sportjournalist schrijft in O, Louis in alle openheid over zijn relatie met Louis van Gaal. Waar Hugo Borst en Van Gaal eerst op vriendschappelijke voet door het leven gaan, ontstaat er een breuk tussen de twee. In O, Louis vertelt Hugo Borst het verhaal achter de ruzie. Daarnaast gaat hij in het boek op zoek naar de persoon achter Van Gaal. Hiervoor reist hij door het land, op zoek naar experts die hem helpen de eigenzinnige, autoritaire succescoach te duiden.

Confrontaties

In O, Louis beschrijft Hugo Borst in korte stukjes zijn ervaringen met Louis van Gaal en gaat hij op zoek naar de mening van anderen. Hugo Borst omschrijft zijn boek dan ook het beste als een reisboek; ‘ik ben op weg naar de onheilspellende krochten van Van Gaals karakter’. In het boek beschrijft hij zijn eerste ervaring met van Gaal in het jaar 1978, wanneer Borst Van Gaal als nieuwe speler van Sparta aanschouwd, tot zijn laatste ervaringen (lees confrontaties) met de huidige bondscoach. Diverse lijmpogingen ten spijt: het komt niet meer goed tussen de twee.

De persoon Van Gaal

Het boek O, Louis maakt duidelijk hoe de ruzie tussen beide is ontstaan. Hoe komt het dat Van Gaal Borst zo bezighoudt? Bovendien maakt Hugo Borst een scherpe analyse van de persoon Louis van Gaal. Vele kreten komen voorbij: klootzak, eigenzinnig, idioot, weerbarstig, onbeschouwen, maar ook een professional, een vakman pur sang en een geniale gek. Hugo Borst baseert zijn opinie niet alleen op persoonlijke ervaringen maar raadpleegt ook diverse bronnen in zijn zoektocht, waaronder oude opnames van Studio Voetbal, fragmenten van Youtube en ‘experts’.

Hoe denken anderen over van Gaal?

Onder andere Maarten van Rossem, Anna Enquist, dominee Klaas Vos, Theo Maassen en psychiater Bram Bakker analyseren de persoon Louis van Gaal. Ze analyseren zijn harde toon en genialiteit. Zij geven daarnaast antwoorden op vragen als waarom Van Gaal zich zo snel aangevallen voelt, of hij een persoonlijkheidsstoornis heeft, en wat hem zo eigenzinnig maakt.

O, Louis is een integrerend boek over een nog integrerende persoonlijkheid. De typische vlotte en scherpe schrijfstijl van Hugo Borst zorgen voor een vermakelijk boek.

Bestel O, Louis bij Bruna O, Louis € 15,- Bestel direct!
Bestel O, Louis bij Bol.com O, Louis € 15,- Bestel direct!