«

Van Kuip naar Coolsingel

Van Kuip naar CoolsingelOp 14 mei 2017 werd Feyenoord dan ein-de-lijk weer eens landskampioen. Maar daar gingen, geheel op z’n Feyenoords, maanden vol hoop en vrees aan vooraf. Robert van Brandwijk en Steven van der Hoeven  trokken voor het boek Van Kuip naar Coolsingel in die laatste maanden op met Feyenoorders die hun hart vol hebben van de club. Zo beschrijven die-hard supporters en prominenten als Gerard Meijer, Ben Wijnstekers, Pim Blokland, Gaston Taument en Peter Houtman wat het betekent om Feyenoorder te zijn en hoe zij dit onvergetelijke jaar beleefd hebben.

Titelrace

In Van Kuip naar Coolsingel spreken de schrijvers, zelf ook fervent Feyenoord-supporters en opgegroeid in een echte Feyenoord familie, met tientallen markante Feyenoorders rond de club. Over het ontstaan van de clubliefde, het Feyenoord-gevoel en de impact die op het op hun leven heeft. Natuurlijk gaat het ook over hun ervaringen bij de laatste maanden van de titelrace. Vanaf Feyenoord-PSV (2-1) lopen de wedstrijden als een rode draad door het boek. Het levert indrukwekkende verhalen op over de passie voor de club.

Boudewijn

Eén van die verhalen is die van supporter Boudewijn (53). Hij is de enige die alle boeken van Feyenoord in zijn verzameling heeft. Feyenoord heeft naar zijn mening zijn leven gered. Na de constatering van nierkanker nam zijn vrouw contact op met de club, en een shirt en brief van Pierre van Hooijdonk hebben naar eigen zeggen een groot aandeel gehad in zijn herstel. ‘Hoe kan een actie van een club je leven redden? Niemand begreep het. Behalve Wiesje.’

Ein-de-lijk

Na een overwinning van Feyenoord in het Gelredome en de winst van PSV op Ajax wordt de spelersbus van Feyenoord groots ontvangen in Rotterdam. ‘Overal voor De Kuip wordt gehuild, gejankt, geschreeuwd, gebruld gezongen, gesprongen, genoten.’ Met nog 2 wedstrijden te gaan kan het niet meer mis gaan. Of toch? Een week later verliest Feyenoord bij Excelsior en komt het aan op de laatste wedstrijd tegen Heracles. Kuijt wordt de held van Rotterdam. ‘Het was zo emotioneel’, bekent Boudewijn. ‘En tranen, zo veel tranen. Ik heb in De Kuip nog nooit zoveel tranen gezien. Bijna bij iedereen.’

De Feyenoordsupporter kan met dit boek terugkijken op een onvergetelijk seizoen. Het is mooi kijkje in de belevenissen van mensen bij wie alles draait om Feyenoord. Een leven vol spanning, hunkering en uiteindelijke dolle vreugde.

Bestel Van Kuip naar Coolsingel Van Kuip naar Coolsingel € 19,99 Bestel direct!
Bestel Van Kuip naar Coolsingel bij Bol.com Van Kuip naar Coolsingel € 19,99 Bestel direct!
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)