«

»

Bondscoach! – Door Gyuri Vergouw

boek bondscoach!Iedere Nederlandse voetballiefhebber denkt bondscoach te kunnen zijn. Er zijn 16 miljoen zogenaamde voetbalexperts in Nederland, maar er is er maar één bondscoach. Met het boek Bondscoach! – Coaching handboek voor 16 miljoen Nederlanders –  van Gyuri Vergouw kun je je meten aan de echte top. In het boek Bondsoach! wordt het functioneren van de bondscoach onder de loep genomen. Het boek geeft bijvoorbeeld antwoorden op vragen als: ‘wat moet een bondscoach écht beheersen om titels te winnen?’, ‘wat zijn de sterke en zwakken punten van oranje?’ en ‘hoe kan een penalty het beste genomen worden?’.

MASTERPLAN

Na een gedetailleerde functieomschrijving van de functie van bondscoach is het boek opgebouwd aan de hand van het MASTERPLAN. Elke letter van dit woord is de beginletter van een onderwerp of activiteit waar een bondscoach aandacht aan moet schenken wil zijn team succes hebben. Zo staat bijvoorbeeld de M voor missie, de A voor aanpak en de S voor selectie. ‘De bondscoach die de beste mix weet te maken uit de genoemde onderwerpen zal naar mijn stellige overtuiging het beste resultaat behalen’. Aldus Gyuri Vergouw. Aan het eind van ieder hoofdstuk worden de tips voor dat aspect handig samengevat.

Selectie

De selectie van de juiste spelers is uiteraard één van de belangrijkste aspecten waar je als bondscoach rekening mee moet houden. In een schema geeft Gyuri Vergouw in het boek Bondscoach! overzichtelijk weer dat de meest succesvolle Oranje teams zeer evenwichtig waren opgebouwd. Daarbij gaat hij uit van de Engelse onderzoeker Belbin die de uiteenlopende rollen van succesvolle teams heeft gekenmerkt. Zo koppelt hij de huidige spelers en spelers van succesvolle Oranje-teams van de afgelopen decennia aan 9 teamrollen. Vanuit deze meer wetenschappelijke en analyserende wijze zijn ook de andere aspecten van het MASTERPLAN benaderd. Het geeft een interessant kijkje in de denkwijze die de bondscoach van het Nederlands elftal zou moeten hanteren.

Sterke en zwakke punten Oranje

Evaluatie (de E van MASTERPLAN) is ook een belangrijk aspect voor de bondscoach. In het boek Bondscoach! worden de sterke en zwakke punten van Oranje geëvalueerd. En die punten zijn erg herkenbaar. Nederland mag dan vaak sterke aanvallers hebben en een technisch vaardige selectie, zwakke punten als strafschoppen, verlengingen, hoekschoppen en een fysiek minder sterk middenveld zorgen er vaak voor dat we vaak verliezen tegen landen als Duitsland, Portugal en Italië. Eén voordeel voor de bondscoach: op veel aspecten valt te trainen. Met name standaardsituaties (dertig procent van de tegendoelpunten komt hieruit voort) en strafschoppen (Duitsers schieten meer dan 90% raak als het erom gaat, Oranjespelers slechts 67%) zijn sterke verbeterpunten voor het Nederlands elftal. In het boek maakt Gyuri Vergouw duidelijk hoe je als bondscoach spelers kunt trainen om te gaan met deze situaties.

Veel interessante feitjes

Het boek is het resultaat van jaren intensief onderzoek en geeft veel interessante feitjes en analyses prijs over het Nederlands elftal van de afgelopen decennia en het huidige Oranje. Na het lezen van het boek Bondscoach! kun jij goed onderbouwd een mening geven over tal van aspecten waar de bondscoach mee te maken heeft.

Bestel Bondscoach! bij Bol.com Bondscoach! € 14,90 Bestel direct!

Meer lezen over het WK?

Wil je meer lezen in de aanloop of tijdens het WK voetbal 2014? Zo vlak voor het WK zijn er verschillende boeken geplubiceerd: