«

»

Koning Voetbal – Een lexicon van het Nederlandse voetbal

Koning voetbalOp alfabetische volgorde geeft het boek Koning Voetbal een rondleiding door de leukste en opvallendste voetbalmomenten van onze Nationale voetbalwereld. Het boek bestaat niet uit statige omschrijvingen zoals in traditionele encyclopedieën, maar uit leuke, boeiende en persoonlijke stukjes. Drie Haarlemse sportjournalisten (Paul Onkenhout, Dick Sintenie en Edwin Struis) schreven Koning Voetbal. Het is een rijk geïllustreerd boek vol incidenten, humoristische anekdotes, controversiële uitspraken en beschrijvingen van voetbalclubs en spelers in Nederland.

Koning Voetbal: Van A tot Z

De leukste en meest opvallende voetbalmomenten in het Nederlands voetbal komen van A tot Z voorbij in het boek Koning Voetbal. In korte stukjes van gebeurtenissen, opvallende zaken, clubs, spelers, stadions en uitspraken leert de lezer alles over het Nederlandse voetbal. Het is een omvangrijke encyclopedie met 630 lemma’s. Daarnaast zijn in het boek talrijke top-10 lijstjes opgenomen, waaronder bijvoorbeeld de top-10 zangers, de top-10 klein in Oranje en de top-10 legendarische bijnamen.

Herkomst van uitspraken

Leuk bijvoorbeeld om te lezen zijn de vele beroemde uitspraken die in het Nederlands voetbal zijn gedaan. Uiteraard ontbreken daarbij ook uitspraken van onze huidige bondscoach Louis van Gaal niet. Wat te denken van ‘Ben ik nou zo slim, of jij nou zo dom’? Of de legendarische uitspraak van Ernst Happel: ‘Kein Geloel, Fussbal spielen!

Opvallende incidenten

Vele opvallende incidenten worden op een humorvolle manier beschreven in Koning Voetbal. Enkele voorbeelden zijn de polsstok van Louis van Gaal, het polletje van Van Breukelen, het atoombomincident, de tatoeages van Wesley Sneijder en de Zwembadaffaire. Deze laatste affaire wordt omschreven als de moeder alle voetbalrellen en verwijst naar de nachtelijke zwempartij van een aantal spelers van het Nederlands elftal in het gezelschap van vrouwen voor de WK-finale van 1974. In Koning Voetbal lees je het verloop van dit zwembadincident.

Het boek Koning Voetbal overvalt je met wetenswaardigheden en randverschijnselen en is tegelijkertijd zo geschreven dat alle informatie leuk wegleest. Het is een uniek concept dat zeker niet in je boekenkast mag ontbreken.

Bestel Koning voetbal bij Bruna Koning voetbal € 10,- Bestel direct!
Bestel Koning Voetbal bij Bol.com Koning Voetbal € 10,- Bestel direct!
Rating: 9.0/10 (8 votes cast)