«

»

Boskamp buldert – Vannieuwkerke vs Boskamp

Boskamp buldertDe populaire voetbalanalist Jan Boskamp is fan van het Nederlands én Belgisch elftal. Zijn lach is aanstekelijk en zijn persoonlijkheid zeer geliefd in zowel Nederland als België. In de aanloop naar het WK komt hij samen met Sporza-presentator Karl Vannieuwkerke met een nieuw boek: Boskamp buldert – Vannieuwkerke vs. Boskamp. Met een verfrissende kijk op het voetbal in de Lage Landen garandeert het boek gelach, wenkbrauwengefrons en onbetaalbare achtergrondinformatie. In het boek stelt hij drie elftallen samen: de beste Belgische ploeg aller tijden, het beste Nederlands elftal aller tijden en De Duivels van Oranje: de beste selectie van de huidige spelers van zowel Nederland als België.

Nederbelg

Na het grote succes van zijn autobiografie Geen Gezeik wordt het fenomeen verder uitgemolken in Boskamp buldert. Boskamp gaat in zijn nieuwe boek tekeer zoals we hem kennen. ‘Als Belg of Nederlander?’ Daar ben ik zelfs nog niet uit. Hij spreekt over wij en ons als het hem goed uitkomt’, aldus Vannieuwkerke in de proloog. Zijn liefde voor voetbal doet grenzen vervagen en het is dan ook niet verassend dat aan beide elftallen aandacht wordt besteedt in het boek Boskamp buldert. Het boek is opgebouwd aan de hand van vijf hoofdstukken waarin Jan Boskamp aan de hand van vragen van Vannieuwkerke terugblikt op het WK van 1978, de beste elftallen van Nederland en België aller tijden samenstelt, vooruitblikt op het aanstaande WK in Brazilië en de ideale selectie van de Duivels van Oranje opstelt.

WK 1978

Het enige WK dat Jan Boskamp uiteindelijk zal meemaken als profvoetballer is die van 1978 in Argentinië. ‘Mijn droom kwam uit’. Samen met Vannieuwkerke blikt Boskamp terug op dit WK, dat uiteindelijk voor Boskamp op een deceptie uit zou lopen. Na een gesprek met Ernst Happel, de toenmalige bondscoach, mag hij de matchen van hoog in de tribune bekijken. Uiteindelijk mocht hij één keer invallen na een blessure van de onbetwiste Johan Neeskens.

Duivels van Oranje

Boskamp stelt in Boskamp buldert zijn favoriete Belgische en Nederlandse ploeg aller tijden samen. Eén voor één bespreekt hij de spelers in het voor zijn ogen beste team ooit. Met zijn enorme voetbalkennis geeft hij een mooie analyse van de spelers met interessante en vermakelijke achtergrondinformatie. Ook stelt hij de Duivels van Oranje op met zijn favoriete selectie wanneer hij mocht kiezen uit alle spelers van Nederland en België. ‘Want wat als Willem van Oranje het destijds anders had aangepakt?’ Dan voetbalden we volgens Jan ons probleemloos naar de wereldtitel. Het boek leest lekker weg en is een mooi boekje ter voorbereiding op het WK van 2014, voor zowel Belgen als Nederlanders.

Bestel Boskamp buldert bij Bol.com Boskamp buldert € 10,- Bestel direct!
Rating: 7.4/10 (7 votes cast)
Boskamp buldert - Vannieuwkerke vs Boskamp, 7.4 out of 10 based on 7 ratings