«

»

Different Cook – Louis van Gaal in Manchester

Different Cook - Boek Louis van GaalLouis van Gaal werd in de zomer van 2014 aangesteld als trainer van Manchester United, de grootste club van de wereld. Journalist Geert Langendorff volgde de coach op de voet. In het boek Different Cook beschrijft hij het leven van de coach, de verrichtingen van Manchester United, de spelers, de stad en de fans in het eerste seizoen van Van Gaal in de Premier League. Het boek geeft een gedetailleerd beeld van de weg naar de top, die ditmaal voor Louis van Gaal steiler bleek dan ooit.

Vertrouwen

Different Cook vangt aan met de geruchten rondom de komst van Van Gaal. Journalisten willen weten of hij David Moyes op zal volgen, zo ook de BBC. De man vraagt hem een beeld te schetsen van de club. ‘Wat ik weet van Manchester United? That is a stupid question.’

Na een voor Oranje succesvol WK in Brazilië, arriveert Louis van Gaal bij Manchester United. Hij tekent uiteindelijk een contract voor drie jaar met een jaarsalaris van ongeveer tien miljoen euro. Het vertrouwen in Van Gaal is groot. Na een desastreus verlopen jaar moet de oud-trainer van onder meer Bayern Müchen en FC  Barcelona de club weer naar successen leiden. Langendorff beschrijft de succesvolle voorbereiding van de club waarin Van Gaal in rap tempo Manchester voor zich heeft gewonnen.

Teleurstellend begin

Van wedstrijd tot wedstrijd worden in Different Cook de prestaties van Louis van Gaal en Manchester United beschreven. Maar ook schrijft Langendorff uitgebreid over de spelers – in het bijzonder Robin van Persie en Daley Blind, de stad Manchester en de fans en de media.

Manchester United begint de competitie teleurstellend met een nederlaag tegen Swansea City en een gelijkspel tegen Sunderland en Burnley. Voor veel geld trekt Van Gaal nieuwe spelers aan, onder meer Shaw, Di Maria, Falcao en Blind. Het spel blijft echter lange tijd ondermaats, mede ook door een blessuregolf, en voorzichtig komt er wat kritiek op het beleid van de coach. Langendorff beschrijft de weg van Manchester United naar een uiteindelijke vierde plaats, waarmee de club zich alsnog plaatst voor Champions League.

Interviews en persconferenties

Het steenkolenengels van Van Gaal leidt tot vermakelijke interviews en persconferenties die uiteraard niet mogen ontbreken in het boek Different Cook. De titel verwijst naar het interview van Van Gaal na afloop van de wedstrijd tegen West Bromwich en voor de wedstrijd tegen Chelsea. ‘Now we have to play against Chelsea. In the Netherlands they say that is another cook. I don’t know if it is in English ook like that. But’ – hij lacht als de zaal voor hem verward kijkt – ‘no. Ja. It is another biscuit’.

Bestel Different Cook bij Bruna Different Cook € 19,90 Bestel direct!
Bestel Different Cook bij Bol.com Different Cook € 19,90 Bestel direct!
Rating: 7.0/10 (5 votes cast)