«

»

Bres – van hooligan tot knuffelbeer

Boek Henk Bres - van hooligan tot knuffelbeerBeroeps-Hagenees Henk Bres werd met televisieoptredens in onder andere Het Lagerhuis en Big Brother een bekende Nederlander. Zijn leven daarvoor zag er heel anders uit: Bres was een vooraanstaande hooligan van FC Den Haag. In het boek Bres – van hooligan tot knuffelbeer vertelt hij aan schrijver Jan Dijkgraaf openhartig over de vele knokpartijen en de criminele activiteiten waar hij zich in die periode mee bezig hield. Daarnaast vertelt hij over zijn leven met zijn ‘Corretje’, als BN’er, seksclubeigenaar en actievoerder tegen pedoseksuelen.

Voorman van de harde kern

Henk Bres groeide bij FC Den Haag uit tot een vooraanstaande hooligan. In het boek vertelt hij uitgebreid over de knokpartijen, onderling, met rivaliserende supporters en met de ME. Zo liep hij in zijn eentje het vak met vijfhonderd Ajax-supporters in. ‘Ik hoorde wel een paar keer een neus breken. Dat is makkelijk zat bij die gasten, de neus raken, haha.’

Criminele activiteiten

Als imposante verschijning was hij in die tijd iemand waar je rekening mee moest houden. Bres zag dan ook regelmatig een politiecel of een gevangenis van binnen, maar meestal niet vanwege zijn rol als voetbalhooligan. Zo bezat hij een seksclub en een videotheek waar hij belastingfraude pleegde en sloeg hij alles bij de sociale dienst kort en klein. Veel heeft Bres er niet mee verdiend. Voor het in scène zetten van een inbraak werd hem een nieuw vakantiehuis en veertig mille beloofd. Hij kreeg echter een auto die nog maar twee jaar meeging. Corry: ‘En dat pikt Henk’.

BN’er

Beroeps-Hagenees Henk Bres werd vooral bekend door zijn ongezouten mening te geven in het discussieprogramma Het Lagerhuis. Daarvoor was al hij eens op tv bij een Sterkste Man van Nederland-wedstrijd. Als BN’er is hij later regelmatig te zien geweest in televisieprogramma’s als Big Brother en Bobo’s in the Bush. Hij ontmoet op deze manier veel bekende Nederlanders en in Bres – van hooligan tot knuffelbeer geeft hij zijn ongezouten mening over onder andere Vanessa, Sylvia Meis, Matthijs van Nieuwkerk en Barbie.

Knuffelbeer

Het boek over Henk Bres laat je regelmatig lachen en leest gemakkelijk weg. De Haagse scheldwoorden vliegen je om de oren als Bres weer één van zijn vele opmerkelijke verhalen vertelt aan Jan Dijkgraaf. In het boek leren we ook de andere kant van Bres kennen. Zo praat hij liefdevol over zijn vrouw ‘Corretje’ en die ‘ouwe’, zijn overleden vader. ‘Als ik Corretje niet had gehad, was ik net als mijn vrienden in de bajes beland of doodgeschoten’.

Bestel boek Henk Bres bij Bol.com Bres – van hooligan tot knuffelbeer € 19,95 Bestel direct!

Video

Rating: 6.7/10 (9 votes cast)