«

»

De snor van Kiprich – Door Michel van Egmond

De snor van kiprich michel van egmondBestseller-auteur Michel van Egmond volgde Feyenoord jarenlang op de voet. In De snor van Kiprich heeft hij zijn beste verhalen samengebracht. De verhalen gaan over de ware ziel van Feyenoord. Het boek staat dan ook vol met Feyenoord-iconen en culthelden als Coen Moulijn, Willem van Hanegem, Chris Gyan, Ove Kindvall, Mike Obiku en natuurlijk de tovenaar van Tatabánya: József Kiprich. Daarnaast schrijft van Egmond over de magie van De Kuip en de enorme aantrekkingskracht van de club op haar supporters.

Culthelden

Het is de meest karaktervolle club van Nederland: Feyenoord. Van Egmond kenmerkt de club dan ook als de meest Zuid-Amerikaanse club van Nederland. In De snor van Kiprich gaat Michel van Egmond op bezoek bij oude helden als Coen Moulijn, Gerard Meijer en Willem van Hanegem. Maar het boek staat ook vol met verhalen van culthelden die uitgroeiden tot publiekslievelingen. Bij veel clubs groeit de spits met veel doelpunten uit tot de favoriet van het publiek. Bij Feyenoord is het juist vaak de underdog of de anti-held die uitgroeit tot een cultheld. Spelers als Chris Gyan, Ed de Goey en József Kiprich.

József Kiprich

In 1989 arriveerde in De Kuip ‘een voetballer met de uitstraling van een omgewaaid tuinhekje. Zes jaar later huilden volwassen Rotterdamse mannen om zijn vertrek’. Zijn naam was József Kiprich, een Hongaar met een vlassnorretje en een figuur dat niet bepaalt op die van een voetballer lijkt. Hoe kan het dat hij uitgroeit tot een favoriete speler van het publiek? Michel van Egmond probeert hierop een antwoord te vinden in zijn boek.

Mike Obiku

In dezelfde periode trok Feyenoord de Afrikaan Mike Obiku aan als nieuwe spits. Obiku kwam over van het Cypriotische Famagusta. Zijn onbevangen karakter levert vermakelijke verhalen op. Wanneer de mobiele telefoons hun intrede doen is Mike Obiku één van de eerste bezitters. Zo lijkt het althans. ‘Pas later komt iemand erachter dat Obiku voor de show gewoon zijn huistelefoon heeft meegenomen achter het stuur’. Ook in zijn juichen is hij ongekend onbevangen. Wanneer Obiku in een wedstrijd tegen Willem ll de 3-0 maakt springt hij in de hekken, waarbij hij zijn beide handen openhaalt. Even later zit hij in de medische ruimte van De Kuip.

Toewijding aan de club

De snor van Kiprich’ gaat ook over de kracht van het legioen. Supporters die hun leven volledig toewijden aan de club. Hoe kan het dat de club voor zoveel mensen ontzettend veel betekent? Het is een leven met veel teleurstellingen, maar misschien is dat juist wat mensen aantrekt, het gevoel van de underdog. Zo omschrijft supporter Frank ‘Feyenoord is de club van eerst geloven en dan zien’. Van Egmond weet in het boek tot de kern te komen van de liefde voor Feyenoord en het karakter van de club. Het levert vermakende verhalen op die snel weglezen.

Bestel De snor van Kiprich bij Bruna De snor van Kiprich € 19,95 Bestel direct!
Bestel De snor van Kiprich bij Bol.com De snor van Kiprich € 19,95 Bestel direct!
Rating: 8.3/10 (4 votes cast)