«

»

Pellè spreekt, 1000 vragen en meer – Door Martijn Krabbendam

Boek Pellè spreektDe populaire Feyenoorder Graziano Pellè kwam antwoorden tekort om alle vragen van zijn fans te beantwoorden. Daarom kwam hij zelf met het idee om in een boek antwoord te geven op al deze vragen. Pellè spreekt, 1000 vragen en meer is een verzameling van de meest uiteenlopende vragen, verwerkt in topics en ingeleid met een verhaal over dat onderwerp. Onderwerpen die voorbij komen zijn onder andere zijn jeugd, het voetbal in Nederland, Italië en andere topcompetities, hoogte- en dieptepunten in zijn leven en profcarrière en uiteraard Feyenoord. Ook de vele persoonlijke vragen geven een leuk inkijkje in het leven van Pellè. Daarnaast staan in het boek ook interviews/artikelen van de afgelopen 5 jaar. Het boek Pellè spreekt is een uniek format waarin de lezer alles wat hij wil weten over de uitgesproken Pellè ook daadwerkelijk te weten komt.

Voetbalcarrière van Pellè

De doorbraak van Graziano Pellè vond plaats in 2005, waar hij één van de uitblinkers was op het WK – 20 in Nederland. Op dat moment stond hij onder contract bij de Italiaanse club Lecce, maar de belangstelling van andere clubs was groot. Verschillende clubs wilden hem inlijven, waaronder zelfs Real Madrid. Lecce accepteerde het bod van 4 miljoen niet en ging enkele jaren later wel akkoord met een bod van 6,5 miljoen van AZ. Nederland maakte kennis met de lange Italiaanse spits, die maar niet aan de verwachtingen van de hoge transfersom kon voldoen. Over van Gaal, destijds trainer bij AZ zegt Pellè: ‘ik begrijp dat mensen hem arrogant vinden, zo komt hij ook over, maar voor zijn spelers was hij heel goed’. In het seizoen 2008/2009 wordt hij kampioen met AZ, het hoogtepunt in zijn carrière? ‘Zo voelde het niet, daarvoor heb ik te weinig gespeeld´. Via Parma belandde hij in 2012 bij Feyenoord.

Feyenoord: ‘Mijn nummer één favoriete club’

Pellè spreekt uiteraard ook over zijn huidige club Feyenoord. Zo vertelt hij in het boek hoe hij nu daadwerkelijk bij de club is terecht gekomen, wie zijn beste maatje is bij de club, wat hij van het huidige spel vindt, zijn teamgenoten, de coach Ronald Koeman, de supporters en véél meer. Het meest rare dat een fan ooit tegen hem gezegd heeft? ‘Of ik mijn sperma wilde verkopen’. Ook over de concurrenten van Feyenoord worden vragen beantwoord. Op de vraag of hij kan genieten van het goede positiespel van Ajax antwoordt hij, voor Feyenoord-supporters ongetwijfeld op de juiste wijze: ‘Nee, het irriteert me. Leuk voor ze dat ze vaak de bal hebben, maar veel resultaat levert het niet op en ik vind het saai om naar te kijken’.

Het boek is onderverdeeld in twee delen. Het ene deel geeft vooral antwoord op vragen die betrekking hebben op voetbal, het andere deel bestaat uit antwoorden op persoonlijke vragen. De persoonlijke vragen lopen erg uiteen: van vragen over zijn familie tot vragen over zijn lievelingskleur en over het aantal vrouwen waarmee hij het bed heeft gedeeld.

Pellè spreekt uiteraard ook over vrouwen

‘Ik hou van schoonheid, maar de allermooiste creaties vind ik vrouwen’. En die bewondering is wederzijds. Hij vertelt in het boek over zijn eerste liefde, zijn eerste seksuele ervaring en over de verovering van zijn vriendin Veronika, want die was opmerkelijk. Het Hongaarse topmodel hoefde Pellè niet te versieren, hij ging zelf achter haar aan. In het boek is te lezen hoe hij haar heeft leren kennen.

Het boek Pellè spreekt is een must-read voor alle fans van Pellè. Niet alleen leest het boek gemakkelijk weg, ook is het een interessant nieuw format. Pellè is hiermee wellicht een inspiratie voor andere voetballers die op deze manier, een verzameling van antwoorden op vragen van fans, wellicht hun verhaal willen doen.

Bestel Pellè spreekt bij Bruna Pellè spreekt € 13,99 Bestel direct!
Bestel Pellè spreekt bij Bol.com Pellè spreekt € 13,99 Bestel direct!
Rating: 8.5/10 (11 votes cast)