«

»

Eindspel – Door Van Duren & Knipping

Eindspel Fifa-corruptieIn Eindspel nemen VI-journalisten Iwan van Duren en Tom Knipping – die eerder schreven over de schimmige wereld van matchfixing en clubeigenaren – je mee naar nieuwe criminele netwerken in het voetbal. In het boek wordt de corruptie binnen de FIFA beschreven en de klopjacht van de FBI op de kopstukken binnen deze organisatie. Na jaren van intensief onderzoek zijn de resultaten schrikbarend. Ook het Nederlands-Belgische WK-bid komt aan de orde.

FIFA-corruptie

Elke stem van alle voetballanden telt evenveel mee bij de verkiezing van de voorzitter. In het voorwoord beschrijven van Duren en Knipping de problematiek binnen de FIFA treffend. In Anguilla, nummer 209 op de FIFA-ranglijst en met hooguit een paar honderd voetballers, spreken zij met de voorzitter van de voetbalbond van dit eiland in de Caraïben. ‘Blatter is zijn held. Geen kwaad woord over Blatter. Geen wonder, want de afgelopen jaren zijn er miljoenen dollars overgemaakt voor de voetbalontwikkeling op het eiland.’

Sepp Blatter

Blatter is uiteraard een hoofdpersoon in het boek Eindspel. Hij was jarenlang omstreden wegens verdenking van fraude en omkoping maar werd ondanks alles opnieuw herkozen op 29 mei 2015. 4 dagen na de verkiezing trad Blatter alsnog af als voorzitter. Van Duren en Knipping beschrijven uitgebreid de gang van zaken tijdens de herverkiezing en in de aanloop hier naar toe, waarin meerdere FIFA-officials gearresteerd worden door de FBI op verdenking van omkoping, afpersing en het witwassen van geld.

Gesneuvelde kopstukken

Hier bleef het niet bij, zo blijkt uit de lange lijst gesneuvelde kopstukken die sindsdien zijn gearresteerd, geschorst, aangeklaagd dan wel veroordeeld. Een deel daarvan komt aan bod in de hoofdstukken van het boek, met de gedetailleerde verhalen achter de corruptie rondom onder andere Michel Platini (voorzitter UEFA en vicevoorzitter FIFA), Chuck Blazer (voormalig lid uitvoerend comité FIFA) en Jack Warner (voormalig vicevoorzitter FIFA).

Bestel Eindspel bij Bruna Eindspel € 19,95 Bestel direct!
Bestel Eindspel bij Bol.com Eindspel € 19,95 Bestel direct!
Eindspel – Door Van Duren & Knipping, 8.0 out of 10 based on 3 ratings