«

Jongensdromen, het gouden seizoen van Ajax

Jongensdromen het gouden seizoen van AjaxHet voetbalseizoen 2018/2019 was voor Ajax eentje waar nog vaak bij stil zal worden gestaan. Het was een bijna perfect seizoen, met bijna perfect spel. Met als resultaat: nét niet de finale van de Champions League, maar wel het kampioenschap en de beker. Bovenal een seizoen van de verbeelding. In Jongensdromen, het gouden seizoen van Ajax doet schrijver Willem Vissers verslag. Zo beleef je het seizoen opnieuw aan de hand van zijn geschreven stukken in de Volkskrant, interviews, columns en reportages.

Jongensdroom

Jongensdromen komen niet altijd uit. Maar soms wel. Ajax werd met liefst 119 doelpunten voor, kampioen van Nederland. Ook won het de beker. Maar die allergrootste droom, die eigenlijk al te groot is voor voetballers van een Nederlandse club, eindigde met plotseling ontwaken. Waar ging het mis tegen Tottenham? Toch zijn het vooral de Europese duels die bij zullen blijven. Met aantrekkelijk voetbal, onbevangenheid en vrolijkheid veroverde de club weer aanzien in Europa. In het boek Jongensdromen, het gouden seizoen van Ajax herbeleef je het unieke seizoen in chronologische volgorde, van eind vorig seizoen tot het kampioenschap. Dit aan de hand van verslagen van de wedstrijden, maar ook interviews met bijvoorbeeld Huntelaar, Ten Hag en Van der Sar.

De crisis voorbij

Na zo’n seizoen vergeet je bijna dat het aan het einde van het seizoen 2017-2018 onrustig was bij Ajax. Vandaar een klein uitstapje in het boek naar de situatie voor de start van het succesvolle seizoen. Op dat moment was het crisis: weer geen kampioen, trainer Ten Hag was omstreden en er heerste onvrede onder supporters en spelers. Al vroeg in het seizoen is het echter feest, wanneer Ajax zich met goed voetbal ten koste van Standard Luik, Sturm Graz en uiteindelijk Dinamo Kiev plaatst voor de groepsfase van de Champions League.

Uniek seizoen

Wat volgt is een uniek seizoen. Al verliep het met name in de competitie niet altijd vlekkeloos. Zo beschrijft Willem Vissers de harde nederlaag bij PSV en later in het seizoen bij Feyenoord. Maar het seizoen zal vooral herinnerd worden om het bij vlagen oogstrelend voetbal, en dan met name in Europa. Zo was er het wonder van Madrid. ‘De winnaar van vier van de vijf laatste edities van de Champions League, de grootste club van de wereld, de rijkste bovendien, werd bij vlagen overrompeld door Ajax, met zijn totaalvoetbal 3.0’. En de prachtige gewonnen tweestrijd met Juventus. In de 95e minuut tegen de Spurs was de jongensdroom echter voorbij. Met het kampioenschap beloonde Ajax zichzelf uiteindelijk wel voor een topseizoen.

Bestel het boek Jongensdromen, het gouden seizoen van Ajax Jongensdromen, het gouden seizoen van Ajax € 15 Bestel direct!
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)