«

»

Bas Nijhuis – Niet zeiken, voetballen!

Boek Bas Nijhuis niet zeiken voetballenBas Nijhuis is Nederlands meest besproken scheidsrechter. Bewierookt en bekritiseerd om zijn kenmerkende manier van fluiten: op gevoel, mannelijk en veel door laten spelen. Niet voor niets is de titel van het boek: niet zeiken, voetballen! In het boek geeft Nijhuis een interessant en uniek inkijkje in het leven van een toparbiter. Zo doet Nijhuis met humor een boekje open over de communicatie met de spelers, trainers, supporters en assistenten, memorabele wedstrijden die hij gefloten heeft, en zijn leven naast het veld.

Wereldsterren

In zijn carrière ‘ontmoette’ Bas Nijhuis al vele wereldsterren. In ‘niet zeiken, voetballen!’ vertelt hij over de woordenwisselingen die hij voerde met onder meer Christiano Ronaldo, Zlatan, Beckham en Suárez. Zo beloofde Suárez hem zijn shirt, maar nadat hij niet floot voor de kenmerkende schwalbe van Suárez was de Argentijn woest: ‘Jij geen shirt!’ Ik: ‘Dan koop ik wel eentje in de fanshop’. Het shirt van Mertens kreeg hij wel, maar die paste niet over zijn hoofd..

Humor

Ook vertelt de scheidsrechter over gesprekken in het veld met spelers en coaches in Nederland, waarbij hij het regelmatig met humor probeert op te lossen. Eén daarvan is met Luuk de Jong. Nadat Luuk de Jong weer eens briesend tegenover hem stond om een penalty te geven: ‘ik kan je wel een penalty geven, maar je schiet hem er toch niet in’.

Memorabele wedstrijden

Als scheidsrechter maakt Nijhuis ook veel ‘memorabele’ wedstrijden mee. Zo was er de gestaakte wedstrijd tussen Ajax en AZ in 2011 waarbij een Ajax-hooligan de doelman van AZ belaagde, en de aandacht vooral uitging naar de beslissing van Nijhuis om Esteban rood te geven, nadat hij zich hevig verweerde. Ook de beuk van een De Graafschap supporter tegen de assist van Nijhuis in de Vijverberg past in het rijtje wedstrijden die nog veel mensen zich kunnen herinneren. Evenals de 10 – 0 overwinning van PSV op Feyenoord in 2010, en het zure Hawkeye-doelpunt van Zoet in 2017, het uiteindelijke kampioensjaar van Feyenoord.

Aangifte mishandeling

Ook naast het veld is er genoeg te doen rondom Nijhuis. In 2014 was het groot nieuws toen een vrouw uit Enschede aangifte tegen hem had gedaan wegens zware mishandeling. In het boek gaat hij gedetailleerd in op het werkelijke verhaal achter de aangifte, waarvoor Nijhuis uiteindelijk – terecht – vrijgesproken wordt door het openbaar ministerie wegens onvoldoende bewijs.

Bestel Bas Nijhuis – Niet zeiken, voetballen! bij Bol.com Bas Nijhuis – Niet zeiken, voetballen! € 19,99 Bestel direct!
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)